Atlant kryds 2021

Med sejlbåden Wavester har mit firma Lehmann Engineering de sidste ni år sat en helt ny verdens standard, når det gælder handicappedes muligheder for, at deltage aktivt i sejlerlivets glæder. Min solide handicap sejlererfaring, 100% engagement, gode relationer og sponsorstøtte, skal nu danne grundlag for, at vi igen løfter overliggeren, og viser hvad der muligt at gennemføre med et svært handicap indenfor sejlsport.

Selvom jeg er erklæret 150% handicappet er beslutningen taget: drømmen om at krydse atlanten i sejlbåd og el-kørestol skal realiseres i Wavester II.

 

Atlant kryds – vejen til oplevelser med handicaphjælpere og sponsorer  

Siden jeg brækkede nakken i 1999, har det ikke været fysisk muligt for mig at sidde i en flyver. Selvom Danmark er et dejligt  land, og jeg kan komme langt omkring i min handicap kassebil, så føler jeg ikke, at mine rejser til fjerne destinationer – eller fjerne kyster – endnu er tilstrækkeligt udlevet.

Med Wavester II kan jeg prøve xx-lang tursejlads, ankomme til andre verdensdele ad søvejen og opleve det hele med handicaphjælpere og sponsorer, som deler min sejlerglæde og lyst til eventyr

Turen over atlanten er valgt som første ocean kryds, da sejladsen på flere måder tager hensyn til min tilværelse med et handicap. Fra København til sydspidsen af Spanien, kan vi for det meste følge kysten, skifte hjælper besætning undervejs, om nødvendigt søge læge og som team blive rystet sammen henover Biscayen.

Alt i alt byder turen på ca. 2200 sømil træningssejlads inden vi sejler mod Grand Canaria, 20. breddegrad og drejer til styrbord mod Caribien. Med Miami som slutdestination for turen, håber jeg at kunne tage et 16 dages krydstogt tilbage til København sammen med min kæreste.

Med lidt held har nogle friske sejlere mod på at sejle Wavester II tilbage til Danmark. Alternativt kan en vores lokale redere måske finde plads til mit skib på toppen af en container.

Atlant kryds – vejen til handicap sejlads i Wavester II

At krydse atlanten bliver en stor personlig oplevelse for mig. Turens grundlæggende formål er dog at generere interesse og midler, så svært handicappede fremover kan gå og køre ombord på en ny og opdateret sejlbåd for alle nemlig wavester II.

Fyldt med avanceret elektronik, software, gyroscop og hydraulik er vedligeholdet på Wavester efter næsten et årti på Øresund, i dag mere omfattende og bekosteligt end nogensinde. Med realiseringen af Wavester II får vi en enklere konventionel sejlhåndtering, mindre behov for handicap hjælpemidler ombord, reduceret energiforbrug og øget holdbarhed på bådgrejet.

En teknisk forenklet Wavester II er en forudsætning for, at kunne gennemføre mit atlant kryds. Bådskiftet gør det samtidig økonomisk muligt for mit lille firma i fremtiden, fortsat at kunne tilbyde sejlture til de personer med handicap, som meget sjældent kan deltage i aktive oplevelser.

“Planen er at skaffe finansiering til en oceangående Wavester II, ved at sælge historien om realiseringen af atlant projektet, og efterfølgende give mange med handicap en helt exceptionel sejloplevelse i båden. Ren win win ….synes jeg”

Atlant kryds – vejen til handicap sejlads i særklasse

En del kørende sejlgæster har igennem årene meldt tilbage, at turene med Wavester vil være endnu bedre sociale oplevelser, hvis der ombord er plads til to kørestolsbrugere ved siden af hinanden, og de med joystick kan samarbejde om bådhåndteringen. 

Med et langt, bredt og åbent cockpit, har Farr 45 den nødvendige side-by-side kørestolsplads, Wavester med sine 38 fod ikke kan levere i dag. Farr 45 cockpittet har desuden en ideel størrelse til montering af et overnatnings “hundehus” under atlant krydset til mig, og om læ er der plads til den nødvendige atlantbesætning på otte.

Med sin enkle opbygning, rummelighed, fremtidige handicapbåd potientale og fornuftige brugtbåds pris, har jeg derfor vurderet, at en ældre Farr 45, er en god og spændende båd at ombygge til Wavester II og sende over atlanten. Ved hjælp af sponsorstøtte blev Farr 45`eren “Atomic” i juni 2017 købt på Isle of Wight, og dermed er Atlant kryds 2021 projektet for alvor blevet søsat.

Wavester II kan have to kørestole ombord stående ved siden af hinanden – en ekstra god oplevelse.

 

Wavester II sejlet fra Isle of Wight i juni 2017 til sin nye faste bådplads i Københavns Nordhavn – Fiskerihavnen.

 

Wavester II stående i sit vintertativ i Nordhavn. Klar til ombygning og efterfølgende sejlads med handicappede.

 

“Wavester er absolut ikke det langsomste skib på sundet, men med Wavester II kommer de fleste til at lære navnet på hækken udenad…. herligt med en rigtig kørestols racer”

Vejen til en færdig Wavester II og et gennemført Atlant kryds, er lang og ikke mindst energi- og pengekrævende. Aligevel tror jeg fuldt og fast på konceptet og forventer at opfylde målsætningen – ligesom jeg har gjort med Wavester. Har det interesse, kan Wavester II projektet følges under Nyheder her på siden eller på min Facebook blog.

De bedste sejler hilsner

Anders Lehmann

Lehmann Engineering v/Anders Lehmann – Engvej 19A st.th. – 2300 København S – Cvr-nr. 25519213 – Tlf: (+45)24631577 – E-mail: anders.lehmann@mail.tele.dk – www.wavester.dk