Atlant kryds 2021 – bliv sponsor

Atlant kryds 2021 projektet har brug for støtte, hvis det skal nå i mål. Alle tilbud om støtte er velkommen, hvad enten det er gode råd, et par handy hænder, revisorbistand, bådudstyr, ombygningsmaterialer, mediedækning  eller rede penge.

For overskuelighedens skyld findes der herunder et oplæg til en egentlig sponsorkontrakt samt forslag til projektstøtte. Har du/I den mindste interesse i at hjælpe Wavester II over atlanten, vil det glæde mig at blive kontaktet. 

De bedste sejler hilsner      Anders Lehmann 

Atlant kryds – sponsorkontrakt

“For et sponsorat kan jeg tilbyde, firmalogo plads på Wavester II, en unik sejlprojekt historie til deling for PR brug og ikke mindst en garanteret god “goodwill” oplevelse hos sponsor”

Sponsorkontrakt

Atlant kryds – forslag til projektstøtte

Følgende er listet en række projekt delløsninger, som det vil være rart at få støtte til. Omkostningerne til realiseringen af hver løsning er opgjort og angivet med et pris overslag. Beløbene er baseret på vejl. udsalgspriser for materialer, udstyr samt oplysninger fra fagfolk om et forventet cirka forbrug af arbejdstimer på løsningerne.

Det er planen og en projekt grund idé, at en stor del af arbejdet med ombygningen af Wavester II skal gennemføres af mine sejl interesserede og praktisk anlagte handicaphjælpere i samarbejde med mig . På den baggrund formodes det, at arbejdstidsomkostningerne til opgaverne kan reduceres. Det er desuden mit håb, at en række leverandører kan finde nogle rigtig gode priser frem til Wavester II ombygningen.

  •  Wavester II overnatnings “hus”

Materialer, bygning og montering af kørestols overnatnings “hus” på agterdæk. Bestående af to forskydelige 120 cm. brede glasfiber targabøjler med indbygget vinduer, tag solceller og foldbare ende kalecher. Forskydningskinner og kuglelejevogne til montering i dæk.

“I dag klares mine tur overnatninger på Wavester i kørestol under et udklappeligt arbejdstelt på dækket. En fin løsning, men ikke tilstrækkelig stærk til mødet med større atlanterhavs bølger. Tegninger og billeder af det nye overnatningshus kan senere følges under “Nyheder” og på Facebook”

  • Wavester II senge-/kørestol

Fremstilling af el senge-/kørestol med aftagelig ryg, benstøtter og armlæn, hoved+skulder+hofte støtte samt pulserende sæde og skulderblads puder. Tilslutning til trådløse styring af ror, skøder samt kabelstyring af sædevip og kørestolssokkel.

“Når jeg sejler helt til Caribien, vil det være rart at kunne komme i land med min kørestol og se nogle attraktioner. Min nuværende kørestol er tung, og det kræver en mastekran eller gaffeltruck at lifte mig af og på båden. Med den nye og lettere senge-/kørestol bliver det muligt  at bruge Wavester II bommen som kørestolskran. Praktisk når man ikke altid kan forvente at have en kran til rådighed. Tegninger og billeder af den nye senge-/kørestol  kan senere følges under “Nyheder” og på Facebook”

  • Wavester II twin ratsøjler

Køb og montering af dobbelte ratsøjler, wire føring og autopilotdrev med trådløs styring fra kørestole. Ønsket model. Jefa Steering  2xWP800/710 race pedestals, 2xGRP wheels og LD100 autopilot drive for B&G Triton.

“Wavester II har monteret et stort Ø200 cm. rat midt i cockpittet. For at mine handicaphjælpere ubesværet kan komme frem og tilbage til mig og mit overnatningshus på agtedækket, er det et ønske, i stedet at få monteret et par ratsøjler med to Ø90 cm. rat – passagen mellem rattene er mere sikker end at skulle træde op på cockpitkarmen i hårdt vejr.

Sammen med et kraftigt autopilot drev, der er trådløst tilsluttet kørestolsstyringen, er vi dermed styringsmæssigt godt rustet til langfart. Tegninger og billeder af den nye rat og auto pilot løsning  kan senere følges under “Nyheder” og på Facebook”

  • Wavester II selvslående fok

Køb og montering af Seldén skødeskinne/-bøjle + blok til håndtering af selvslående fok. Skinne: L = 2500 mm./R = 5000 mm. Dæksgennemføring i stævn til skivgat hjul og skødning over fordæk.

“Med en selvslående forsejls løsning fra Seldén, to hydraulisk cylindre og et rulle forsejl, kan jeg alene bestemme sejlareal og trimme forsejlet på Wavester II fra min kørestol”

  • Wavester II hæk og bovpropel

Køb og montering af hæk og bovpropel. Ønsket model. Side-Power 2 x Exturn 300S, 24V-3,0kw-4,0HP-Thrust 70-95Kgf. Monteres uden på skrog  med ext. install kit, i-BOX og 12-24V charger/converter. Styres med Side-Power’s Docking panel.

“Ofte vil vi kun være én handicappet + én hjælper til at styre roret, gassen og håndtere fortøjninger når vi lægger til kaj. Det kan godt lade sig gøre, men for at manøvrere Wavester II helt trygt og roligt i havnene, har vi brug for både en hæk og bovpropel. På Wavester er der kun monteret en udklappelig bovpropel. Det  er en elegant og strømlinet thruster løsning, men vores erfaring med teknikken er, at den er bekostelig i installation og godt kan finde på at stå af.

Står vinden uheldigt, savner vi også en hækpropel, der kan hjælpe os med at parallel parkere Wavester mellem fortøjningspælene på den faste bådplads i Nordhavn – pladsen Wavester II overtager. Exturn  thrusterne er knap så “James Bond”, til gengæld kan mine hjælpere selv installere dem, og de lever helt op til min målsætning om at gøre Wavester II mere funktionel, enklere og mere driftssikker. To Exturn thrustere står højt på ønskelisten.

  • Wavester II hydrogenerator

Køb og montering af  hydrogenerator – propel der genererer strøm når den roterer i vandet vha. bådens fremdrift. Ønsket model. Watt & Sea Hydrogenerator POD 600. Effekten er 120W ved 5 knob bådfart og 340W ved 8 knob med ø240 mm.standard propel – effekten er eksponentielt stigende med bådfarten.

“Det er mit ønske, at sejladsen med Wavester II, så vidt muligt skal baseres på grøn energi. Med en hydrogenerator, vurderer jeg, at de basale energikrævende handicaprelateret installationer på Wavester II er 85% dækket energimæssigt – så længe vi sejler. De store energislugere ombord er hydraulik styringen af skøder til forsejl og storsejl, samt brugen af autopilotdrevet til håndtering af roret fra kørestolene.

Enkle tidsstudier fra handicapsejlads med Wavester viser, at de nævnte funktioner samlet er aktive ca. 3-4 min. pr. time. Hydrogenerator POD 600 fra Watt&Sea kan monteres permanent under Wavester II skroget. En løsning, der er diskret, kræver et minimum af håndtering og den er næsten vedligeholdelsesfri. Pod 600 kan desuden monteres af mine handicaphjælpere”.

  • Wavester II dieselgenerator

Køb og montering af dieselgenerator til batteriladning. Ønsket model. Fischer Panda AGT 4000 – 12V DC PMS.

“Selvom Wavester II helst skal drives frem af vinden, og bådens batterier lades “grønt”, så er jeg nød til at have en dieselgenerator ombord som en sikker energi back-up for bla. min lungerespirator, sekret sugemaskine og vekselvirkende kørestols siddepude. Fischer Panda’s AGT 4000 12 volts DC ladegenerator, kan med tilstrækkelig diesel ombord, sikre min vejrtrækning og den vigtige kørestols siddekomfort helt fra de kanariske øer til caribien……om nødvendigt.

AGT 4000 er ikke den billigste marine dieselgenerator, men den er ekstrem stabil, kompakt og lydsvag. Betryggende når ens liv kan afhænge af den, og bekvemt når Wavester II’s besætning nærmest skal sove klods op af generatoren og pladsen er trang”

  • Wavester II hydrauliske skøder

Køb og montering af hydrauliske pumpestationer og cylindre til skødning af storsejl og forsejl. Ønsket pumpestation model. 3 x SPX Flow DC-41DT-12V DC, med 3 x SPX Flow trådløse fjernbetjeninger ombygget til kørestol. Ønsket hydraulik cylindre. 3 x AVN Hydraulik dobbeltvirkende cylindre type DV. 

“For at kunne håndtere Wavester II alene fra kørestolene under sejlads, er vi nød til at have hjælp af mekaniske “muskler”. Jeg har valgt at bruge tre mindre hydrauliske individuelle pumpestationer til skødning og trim af bådens storsejl og forsejl. Det lyder måske omfattende og avanceret, men pumpestationerne er standard løsninger, som benyttes i tusindevis i industrien verden over, hvilket påvirker både pris, kvalitet og reservedels tilgængelighed. Udfordringen bliver, at lyddæmpe og kørestolsstyre de hydrauliske pumper.

Firmaet SPXFLOW leverer 12V DC pumpestationer med trådløse fjernbetjeninger – et godt udgangspunkt for os i kørestole. I kombination med tre dobbeltvirkende cylindre fra firmaet AVN HYDRAULIK, har vi nok mere manpower ombord på Wavester II end den oprindelige 12 mands besætning kunne levere. Tegninger og billeder af hydraulik installationerne kan senere følges under “Nyheder” og på Facebook”

  • Wavester II sprayhood 

Køb og montering af sprayhood over kahytsnedgangen. Ønsket model. Model og leverandør er ikke fastlagt, men firmaet KAPELL & ANNAT har på deres hjemmeside vist pris overslag på en egnet sprayhood.

“Med udsigt til at skulle møde atlantens store bølger, tropiske regnskyl og til tider hård vind, vil det være bekvemt med en kraftig sprayhood på Wavester II . Det er rart for besætningen at kunne søge ly bag og under sprayhooden, og samtidig have et fornuftigt udsyn igennem plastruderne – også fra min kørestol.

Med et kort og forholdsvis lavt ruf kan vi også nemt få en ubehagelig skylle ned i kahytten uden en kaleche. Herover er vist et par fotos af en anden Farr 45, der også er indrettet til tursejlads. En lignende sprayhood vil være rigtig godt udstyr til en atlant tur”

  • Wavester II kørestolsbespænding

Køb og montering af 8 stk. kørestolsbespændinger på agterdæk. Ønsket model. 8 x Q-Straint SLIDE N’ CLICK monteringsankre + 8 x QRT STANDARD semi automatiske spænderemme.

“På Wavester har vi kun gode erfaringer med at bruge SLIDE N’ CLICK kørestolsbespændinger fra firmaet Q-Straint. Er det muligt, vil vi også gerne benytte to “friske” sæt af den model til fastspænding af kørestolene på Wavester II. Det er betryggende, at man både med øjne og ører (“click” lyd) kan konstatere, at spændremmene sidder ordentligt fast på de runde ankerplader. På grund af det salte havmiljø, bliver ankerpladerne efter galvaniseret. 

  • Wavester II storsejl Battcars

Køb og montering af sejlslæder og skinner på sejl/mast + rebe liner + lazy jack kit + lazy bag. Ønsket model. Harken System A Battcars på mast/storsejl  og A flanged CB skinne limet på mast. Rebe line løsning og lazy jack kit/back er ikke valgt.

“Med én enkelt handicaphjælper ombord, er det for hårdt, at trække Wavester II storsejlet til tops med den eksisterende maste hulkehl løsning. For at få storfaldet til at løbe let op og ned og gøre pakningen af storsejlet nemt for den lille besætning, er det min plan, at benytte kugleleje slæder fra Harken – System A Battcars -, som løber i en skinne vi limer på kulfiber masten.

Kombineret  med  2-3 reb håndteret fra cockpittet, et godt lazy jack kit og en lazy jack bag, vil én hjælper og jeg uden større dramatik kunne håndtere sejlsætningen på Wavester II, og i stedet overvejende fokusere på at give vores gæster med handicap en super sejloplevelse.

  • Wavester II batteribank og lader

Køb og montering af 800 Ah 12 volt batteribank + batterimonitor + lader og landstrømstilslutning. Ønsket model. 8 stk. Exide Dual AGM EP900 100 Ah marine batterier. Victron Centaur 12V batterilader – 100 Amp – 3 udgange. Victron BMV-712 batterimonitor og Victron Color Control GX systemovervågnings display.

“Med en batterikapacitet på 800 Ah kan vi sejle en hel dag, hvor Wavester II udelukkende er styret fra kørestole, og uden vi skal bekymre os om opladningen til næste dag. Uden assistance fra solceller eller hydrogeneratoren, skal 100 A Victron laderen bruge ca. 4 timer til at fuldlade 12V batteribanken efter 10 timers sejlads med hjælp fra hydraulikken og autopilot drev.

Batteriløsningen er bekostelig, men efter næsten 10 års sejlads med Wavester, kan vi konstatere, at de oprindeligt installeret 480 Ah AGM batterier stadig fungerer. Ses der bort fra alternativ “grøn” ladning vurderes det, at den årlige udgift til batteriskift- og batteriladning på Wavester II er ca. 4000 kr. – ved 40 stk. 10 timers dagture/sæson. Batterier og lader kan være af andre mærker, men EXIDE og Victron har jeg gode erfaringer med. Det er bekvemt, at systemet med batterilader, sollcelle paneler, hydrogenerator og diesel generatoren kan samlet overvåges fra Victron Color Control GX systemovervågnings displayet”

  • Wavester II kørestols rotationsmotor

Køb og montering af , wire føring og autopilotdrev med trådløs styring fra kørestole. Ønsket model. Jefa Steering  2xWP800/710 race pedestals, 2xGRP wheels og LD100 autopilot drive for B&G Triton.

Wavester II har monteret et stort Ø200 cm. rat midt i cockpittet. For at mine handicaphjælpere ubesværet kan komme frem og tilbage til mig og mit overnatningshus på agtedækket, er det et ønske, i stedet at få monteret et par ratsøjler med to Ø90 cm. rat – passagen mellem rattene er mere sikker end at skulle træde op på cockpitkarmen i hårdt vejr. Sammen med et kraftigt autopilot drev, der er trådløst tilsluttet kørestolsstyringen, er vi dermed styringsmæssigt godt rustet til langfart. Tegninger og billeder af den nye rat og auto pilot løsning  kan senere følges under “Nyheder” og på Facebook.

Lehmann Engineering v/Anders Lehmann – Engvej 19A st.th. – 2300 København S – Cvr-nr. 25519213 – Tlf: (+45)24631577 – E-mail: anders.lehmann@mail.tele.dk – www.wavester.dk