En stor opgave. Handicaphjælperne monterer to styk nedfældbare bov/hæk thrustere (Side-Power del 1)

I februar i år kunne jeg hente to sponsoreret side thrustere hos firmaet Side-Power i Rungsted havn. Med rådgivning fra Carsten Errebo (Service & Sales Manager, Side-Power) faldt valget på to nedfældbare thrustere. Én til boven og én til hækken……..ren luksus.

Til trods for, at Jakob Jensens Bådeværft – det lokale værft og Side-Power installatør i Nordhavn -, straks tilbød at montere de to thrustere til en meget favourabel projektsponsor pris, besluttede jeg, at mine handicaphjælpere godt kunne stå for installationen af de to hjælpe propeller…….(fortsætter)

3. december 2019

 

Jule opdatering fra Wavester II – Atlant kryds 2021 projektet

Hej venner, bekendte og andre båd interesserede. Håber I har haft en god 1. søndag i advent på en sjælden flot solskinsdag.
Det er med beklagelse, at mit seneste opslag her på Wavester siden kan dateres til 1. marts. At der skal gå 9 måneder, før jeg igen giver lyd fra mig skyldes heldigvis ikke, at mit sejlturs projekt er gået i stå.

Tværtimod skyldes den lange pause fra min pc pandemus, at den fysisk håndgribelige fremdrift i ombygningen af handicap sejlbåd til mit atlant kryds er blevet opprioriteret. Tænker det er et nogenlunde fornuftigt valg, så er der også lidt mere at skrive om nu…….(fortsætter)

1. december 2019

 

Sponsorstøtte til Wavester II Atlant kryds 2021 – tak til Watt & Sea og CDH Yacht Survey & Consulting

Måske er jeg for optImistisk og uerfaren, når det kommer til vurderingen af det nødvendige antal el lade løsninger ombord på en langturs sejlbåd….., men det må nok komme an på en prøve. Min plan er i hvert fald, at sollys og særligt bådens fremdrift for vinden langt overvejende skal stå for at genere den nødvendige strøm ombord på Wavester II – grønne energiløsninger er som nævnt en del af projektidéen.

Solpaneler kender de fleste, men en hydrogenerator er lidt mere eksotisk, når det kommer til el generering i lystbåde. Firmaet Watt & Sea har udviklet flere hydrogenerator modeller, der ……(fortsætter)

12. juni 2019

Sponsorstøtte til Wavester II Atlant kryds 2021 – tak til Awilco

Min 100% afhængighed af lunge respirator og et vekselvirkende kørestolssæde (modvirkende tryksår), stiller ekstra krav til el back up løsningen ombord på mit skiv Wavester II.

Jeg har længe kredset om investeringen i en dieselgenerator, som den sikre sidste 12V power løsning til mine handicap hjælpemidler. Dieselgeneratorer er velafprøvet, og har vist sig driftssikre i både på langfart – et oplagt valg, Det gnaver imidlertid i samvittigheden, at dieselen skal brændes af, for at jeg kan komme ud i verden og opleve storslået natur. Heldigvis findes der nu alternative……….(fortsættes)

11. juni 2019.

Sponsorstøtte til Wavester II Atlant kryds 2021 – tak til Columbus Marine

Kalenderen siger første forårsdag i dag. Jeg tror på det. Solen skinner, det er 5 grader og der er bådmesse i Frederica. For mig er marts også skudt i gang med fornyet forårs optimisme ang. mit Atlant kryds 2021 projekt. I forgårs var jeg nemlig nede hos Columbus Marine, hvor ejer Henrik Nielsen stod klar med deres komplette sejludstyrs sponsorstøtte løsning til mig……….(fortsætter)

1. mats 2019.

Sponsorstøtte til Wavester II Atlant kryds 2021 – tak til Focus Lighting

Efter i et par år, at have fortalt min ven Peter Olivarius om atlant kryds drømmen, kom der en stor positive overraskelse i 2017. Ud af det blå tilbød Peter og hans firma Focus Lighing nemlig, at sponsorere købet af en passende brugt sejlbåd til ombygning for kørestols ocean sejlads – hvilket tilbud!

Venner eller ej, en professionel sponsoraftale……(fortsætter)

15. februar 2019

Sponsorstøtte til Atlant kryds 2021 – tak til Side-Power

Wavester II er 45 fod og fladbundet. Ved havnemanøvre er det en udfordring, for en enkelt handicaphjælper og mig i el-kørestol, at gelejde det gode skib forsvarligt på plads. Efter at have forelagt vores manøvre problem for Carsten Errebo fra firmaet Side-Power, er der heldigvis udsigt til at vi får den helt rigtige thruster hjælp på Wavester II……(fortsætter)

10. december 2018

Kørestolshuset får 4 x maling – handicaphjælperne kan gå på velfortjent juleferie (Husbyg del 14)

Nu er vi ved at nå til vejs ende med arbejdet på at give, de to kulfiber buer mit kørestolshus består af, den sidste finish. Valget er faldet på en hvid 2 komponent epoxy maling fra International. Ud over at rive godt i næsen under påføringen, kræver den også 4 lag for at være helt dækkende – til gengæld er resultatet helt i top…… (fortsætter)

5. november 2018

Sponsorstøtte til Wavester handicap sejlture – tak til Olivia Danmark

Igen i år er firmaet Olivia Danmark trådt til og hjulpet mig med sponsorstøtte til driften af handicapbåden Wavester. Olivia Danmark står blandt andet for, at administrere og supporte hjælperordninger for handicappede – her i blandt min ordning. De sidste fire år har Olivia sørget for, at nogle af deres kunder med handicap er kommet på sejltur med Wavester. Jeg håber det gode samarbejde vil fortsætte.

18. oktober 2018

 

Epoxy grunder på kørestolshus – finishen er ved at være der.    (Husbyg del 13)

På en mild solbeskinnet oktober dag, tog min handicap hjælper Toke kedeldragten på, og rullede 2 komponent epoxy primer på kørestolshuset. Fin finish og Awlgrip’en var nem at arbejde med. Om få dage hjælper Jakob Jensen med at flytte kørestolshuset over i ØTC hallen (hvor tunnelelementer til Øresundsforbindelsen blev støbt). Her vil mine hjælpere give huset de endelige lag maling.

8. oktober 2018

Sponsorstøtte til Atlant kryds 2021 – tak til Jakob Jensens Bådeværft

Efter et vellykket ophold på bådeværftet med spartelarbejde, løftede værkfører Troels i dag mit kørestolshus med gaffeltrucken og landede det 300 meter væk under Wavester II. Rart med et sidste lift og godt hjælperne og jeg fik lært nogle spartel tricks undervejs.

3. oktober 2018

Spartling af kørestolshus – handicaphjælperne leverer varen (Husbyg del 12)

På godt 14 dage står mine hjælpere for at spartle og slibe begge husbuerne til mit kørestolshus. Inde i bådhallen på Jakob Jensens bådeværft kan de arbejde lunt og tørt. Ghettoblasteren sørger for underholdningen og termokaffen bliver nydt i pauserne. Både mine dag- og nattehjælpere giver en hånd med overfladebehandlingen  ….. (fortsætter)

22. september 2018

 

 

Sponsorstøtte til Atlant kryds 2021 – tak til Bodine Electric Company

På en af de varmeste sommerdage i 2018 tog Johnny og hans kone Britt turen fra Ystad til Amager for at aflevere en gearmotor til mig. Gearmotoren er en sponsorgave fra Bodine Electric Company, og den skal gøre det muligt at dreje min kørestol + konsol 360 grader rundt om en lodret akse ombord på Wavester II over atlanten.

21. september 2018

Sponsorstøtte til Atlant kryds 2021 – tak til Watski

Timingen kunne ikke være bedre. Netop som kørestols husbuerne er støbt, møder jeg Anders Jessen fra firmaet Watski i Nordhavn. Anders bliver introduceret til mit Atlant kryds 2021 projekt, og han tilbyder straks at være udstyrssponsor på ombygningen af Wavester II. Watski ligger bla. inde med mange gode produkter til overfladebehandling af både – spartel, grunder, maling o.lign. Det er lige hvad vi står og mangler til at give kørestolshuset en passende finish.

18. sep. 2018

 

Flytning af kørestolshus på forældre trailer – altid hjælpsomme (Husbyg del 11)

Kørestolshuset er blevet støbt, så nu er det tid til at få det spartlet, grundet og malet. Det er et omfattende job, men mine handicaphjælpere har meldt ud, at det står de for. Det er virkelig en stor og kærkommen hjælp. Dels har jeg fra start drømt om, at Atlant kryds 2021 projektet beviseligt…….(fortsætter)

6. september 2018

 

Et styk færdig støbt kulfiber kørestolshus – tak for hjælpen      (Husbyg del 10)

Officielt er det sidste sommerdag i dag. For mit kørestolshus projekt, er det også sidste dag vi har adgang til “støbe” garagen i Nordhavn. Imens jeg samler frokost sandwiches op på Christianshavn til byggeholdet, ved jeg, at Jørgen bådebygger og snedker Lasse knokler med at få de sidste detaljer på plads på kørestolshuset……… (fortsætter)

31. august. 2018

Den sidste vacuum støbning af kørestolshus – holder tidsplanen? (Husbyg del 9)

Der er gået tre uger siden jeg sidst skrev nyt om byggeriet af mit kørestolshus. På nær lidt ferieafholdelse af byggeholdet, er tiden gået med opbygning af støbemodel, tilpasning af skum kernemateriale og udvendig kulfiber støbning af husets mindste husbue. Forløbet har været uproblematisk, men ……(fortsætter)

25. august 2018

 

Første halvdel af kulfiber kørestolshus støbt færdig – det lover godt (Husbyg del 8)

Man fornemmer det straks – synes jeg. Selvom kulfiberen står rå og epoxyen er løbet lidt, så efterlader vacuum støbningen af husbuen et indtryk af høj effektiv styrke-vægt konstruktion. Jørgen bådebygger demonstrer straks husbuens stivhed ved at lade sine 90 kg. hænge frit i armene ….. (fortsætter)

4. august 2018

 

Indstøbning af rustfri ankerplader i kørestolshus – kan de klare atlanten? (Husbyg del 7)

Med ydersiden af kørestolshuset (bue 1) støbt i kulfiber, var det i dag tid til at indstøbe de rustfri forankringsplader (ankerplader) jeg tidligere på sommeren har fået laserskåret, boret og drejet af min far (83 år) og svejst af min handicaphjælper Søren – godt med samarbejde……… (fortsætter)

28. juli 2018

Kulfiber vacuum støbning af kørestolshus – let og stærkt (Husbyg del 6)

Så skete det. Jørgen bådebygger fik sat sug på vacuum pumpen til støbningen af første bue af kørestolshuset. Fascinerende teknik og straks tænker jeg på alle de ting ombord på Wavester II vi lige kan vacuum støbe. En ting jeg nok skulle have fokuseret på, er pladsen i døråbningen….. (fortsætter)

23. juli 2018

 

Kørestolshus bygget i skum – så skal der støbes med kulfiber (Husbyg del 5)

Hvor var det rart i dag, at sidde i sit helt eget skum overnatnings kørestolshus. Jørgen og Lasse har gjort et godt job, og jeg kan heller ikke undgå at blive lidt selvfed over tegningerne nogenlunde kan realiseres. Nu kribler det for at se de sorte “guld” kulfiber måtter blive lagt på skummet. Projektidsplanen skrider lidt….. (fortsætter).

17. juli 2018

Grej support Atlant kryds 2021 – tak til Hönö Båtrutor

Mit kørestolshus har jeg valgt skal monteres med 8 stk. tonede 8 mm. ruder.i sort eloxerede alurammer. Bådruderne har et lille svensk firma Hönö Båtrutor stået for. Virkelig god rammekvalitet (lavet efter min egen tegning), fin service og meget rimelig pris – en klar anbefaling herfra.

16. juli 2018

Sponsorstøtte til Atlant kryds 2021 – mange tak Columbus Marine

I dag kunne Henrik Nielsen hos Columbus Marine give mig den glædelige nyhed, at hans firma gerne vil være udstyrssponsor på Atlant kryds 2021 projektet. Ingen hemmelighed, at bådudstyr er bekosteligt. Derfor er det også en stor lettelse for mig, at få støtte og adgang til blandt andet noget af markedets bedste rig grej……..nu går vi ikke på kompromis.

15. juli. 2018

Første støbemodel til kørestolshus klar – sætter et godt flueben! (Husbyg del 4)

Efter noget tilpasning og lidt overvejelser om fremgangsmåde, kunne Jørgen bådebygger og snedker Lasse midt i sommerheden fremvise den første støbemodel til kørestolshuset. Var det ikke for de ca. 50 grader i bygge garagen, havde vi nok holdt en lille rejsegilde fest. Det blev bare til en kop kaffe fra havnens Truckstop i denne omgang …… (fortsætter)

14. juli. 2018

 

Små børn tager styringen på Wavester……herlig sejltur.

Et godt lille afbræk fra kørestolshus byggeriet. To små krudtugler og deres forældre booker tur med Wavester. Redningsvestene er et absolut must, men……(fortsætter)

11. juli 2018

Så er bådbyggeren og snedkeren i fuld gang – godt arbejde! (Husbyg del 3)

Jørgen bådebygger er ekspert i kulfiber vacuum støbning. Da det netop er den valgte fremstillingsmåde til opbygningen af kørestolshuset, er Jørgen den naturlige chef på ”pladsen”. I samarbejde med snedker Lasse får de to herrer imponerende hurtigt…….(fortsætter)

9. juli. 2018

Fast arbejde for hjælperne – 128 huller i dækket til hus skinner

Kørestolshuset er et par meter højt og bredt, og derfor meget påvirket af vind og de bølger, der kommer ind over rællingen når vi sejler. For at huset ikke skal stikke af, har jeg valgt, at fastholde det med nogle stærke……(fortsætter)

6. juli 2018

 

Holder dimensioneringen af kørestolshus – en mockup hjælper? (Husbyg del 2)

Snedker Lasse indretter garagen jeg har lånt med et fint gulv, køremåtter og en kørestolsrampe, så jeg kan følge byggeprocessen af kørestols huset på nærmeste hold fra min kørestol. Bådebygger Jørgen skaber en hurtig mockup…….(fortsætter)

1. juli 2018

Holdet og lokalet fundet til fremstillingen af kørestolshus (Husbyg del 1)

Realiseringen af mit kørestols overnatningshus kom et skridt nærmere, da jeg forleden fik tilsagn om de helt rigtige hjælpende hænder og lån af et lokale til at bygge huset i. Min gode ven og snedker Lasse Lassen, samt bådebygger Jørgen Jensen står klar med…….(fortsætter)

13. juni 2018

Konstruktion og tegning af atlant kørestols overnatningshus  (del 0)

En ordentlig oplevelse af turen over Atlanten kræver, at jeg har mulighed for at være beskyttet mod vind og vejr. Kunne jeg rejse mig fra kørestolen, ville det være nemt at søge ned om læ og gå til køjs, men den går ikke…..(fortsætter)

8. marts. 2018

 

Den ældre Yanmar motor får en kærlig hånd (Motor klarg. part 1)

Wavester II har monteret en 43 hestes indenbords Yanmar turbo diesel motor ågang ’97. Motoren er løbende blevet serviceret af bådens tidligere ejer, der har fokuseret på at gøre transportsejladserne sikre rundt til kapsejladsbanerne. Yanmar’en starter og kører også fint, men den fremstår beskidt, rusten og træt…… (fortsætter)

19. okt. 2017

Gæste sejltur på en solskins dag i 2017!

I 2017 blev den varmeste vejr dag registreret i maj. Ja, den sommer var ikke fantastisk, men det lykkedes alligevel at få Wavester på sundet med en gæst i kørestol……. (fortsætter)

21. sep. 2017

Hjemmelavet flytbar bådafdækning og et solidt arbejdsstillads

Når rællingen er placeret ca. fire meter over jorden i bådstativet, er det en ekstra udfordring for hjælperne, at arbejde med opgaver på Wavester II’s skrog og dæk. For at gøre arbejdet sikkert og mindre belastende har vi samlet et ekstra dybt arbejdsstillads og selv fremstillet en opdelt, let og flytbar bådafdækning…… (fortsætter)

18. sep. 2017

 

Tyve meter kulfiber hulkehl fjernet med elhøvl og rolig hånd (Mast renov. part 1)

Wavester II skal kunne håndteres af en lille besætning – én med handicap + hjælper. Med et forlig på 18,7 m. er det for hårdt for én enkelt person, at trække storsejlet op…….

10. sep. 2017

Medlem af SKK og et par års ombygning fra Atomic til Wavester II

Med sin mangfoldighed, små skurboliger og værfterne, er Fiskerihavnen på Østerbro et rart sted at have sin lystbåd liggende – synes jeg. Efter 10 år med …..

12. juli 2017

Atomic transport sejlads Isle of Wight – 2150 Nordhavn

19. juni 2017 blev Atomic’s fortøjninger løsnet i Cowes på Isle of Wight med tre professionelle transport sejlere ombord. Turen gik mod Kieler kanalen, hvor jeg …..

4. juli 2017

Lehmann Engineering v/Anders Lehmann – Engvej 19A st.th. – 2300 København S – Cvr-nr. 25519213 – Tlf: (+45)24631577 – E-mail: anders.lehmann@mail.tele.dk – www.wavester.dk